torsdag 21 januari 2010

Bildverkstan tema 28 - Underexponerat

I veckans omgång av Bildverkstan är temat "underexponerat", och det händer väl ibland... men lyckligtvis inte så ofta, så istället för att leta igenom hela arkivet så tog jag den första jag kunde hitta som var nåt åt det hållet. Fast den här var med flit, jag ville ha motljus, för att visa vilken fin dag det var.

Pinnen i motljus
"Pinnen" på Sergels Torg i Stockholm, för den som inte känner igen, eeeh, konstverket. Jag har inte bytt än så det är fortfarande Photoshop Elements 5 jag kör och efter lite testande med gamla uttjatade Nivåer och Skuggor/högdagrar bestämde jag mig för att testa nåt jag inte använt förut (så varför byta Elements, jag är uppenbarligen inte "klar" med den jag har än...).

Jag har använt Justera färgkurvor där jag testade lite olika förinställningar och till slut valde Gör skuggor ljusare och sen fanns det lite reglage som jag dragit i lite åt höger och lite åt vänster :-) Sen efteråt markerade jag toppen på Pinnen och körde lite Skuggor/högdagrar lokalt där.

Pinnen uppljusad
Nu bar det sig ju inte bättre än att jag hittade nåt jag verkligen missat. I förra veckans tema med Solarisera så körde jag filtret som heter just Solarisera, där man inte kunde göra nåt mer än just lägga på filtret. Men alla andra deltagare verkade kunna justera ditten och datten och... i Justera färgkurvor hittade jag en annan Solarisera än den jag använde förra veckan. Och det blev ju helt annorlunda...

Frågan är då vilket som är det riktiga solarisera? Hur jag än labbar med reglagen så blir inte bilderna det minsta lika de jag fick fram med filtret Solarisera. De här bilderna är ju coola på sitt sätt, men jag tycker nog bättre om det som filtret gjorde.

Buss solariserad med färgkurvor
Träd solariserat med färgkurvor

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Tack för din konstruktiva kommentar till min "svarta hund".

Fontänen blev mycket bättre när du fixat underexponeringen. Jag skulle ha rätat upp bilden också!

NatureFootstep sa...

somm sagt, Elements är helkorkat. Den är utspridd över hela sydsverige verkar det som. Ingen logik alls.

Men din fontän vid Sergels Torg vann ju på redigeringen. Och så hittade du ju lite mer i Elements. Man får nog göra en lista över dess funktioner så man hittar i eländet.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Jag gillar din första bild bättre innan du "rättade" till den. Men det beroro ju mycket på vad tanken är med bilden. Detsama tycker jag om det här med solarisera. Det händer inte så mycket i filtret och när det gäller dina bilder så håller jag med dig.

Angående RAW

Har du fotat i RAW så behöver du bara dubbelklicka på bilden så öpnnas den i det program som är associerat till RAW. Annars kan du öppna Elements och sedan öppna, välja raw-filen så öppnas det automatiskt.

Jag fotar allt i raw och även jpeg. Dubbla filer på allt. Jpeg blir då i ett mindre format men det duger till webben om det inte ska redigeras något.