söndag 3 augusti 2008

Tisdagstema, tro

Sent om sider kommer här mitt bidrag till veckans tisdagstema, dels har jag haft fullt upp med att läsa ikapp i bloggar :-) efter min lilla semestertripp, och så tyckte jag ju att veckans tema, "tro" var svårt.

Jag har fotat av ett gammalt dokument från 1876 som handlar om tro, om att bli upptagen i baptistföreningen. Det innehåller texter som "Inseende nödvändigheten af att i allt följa Guds ord så långt vi kunnat genom Andens upplysning..." (hmmm, ordet "ord" var faktiskt missat" och tillagt i efterhand), "...och i första rummet vilja vi helt tillhöra, älska och tjena den store Fåraherden...".

Klicka på bilden för att se texten (jag har suddat namnen).


Förutom det här dokumentet så finns några sidor med släktkrönika, om vigslar, födslar och dödsfall. Jag har länge funderat på vad jag ska göra med dem. Jag ska i alla fall försöka tyda så mycket som möjligt av texten och skriva ner den i datorn, sen är frågan om jag kanske ska rama in något/några av bladen (antingen "originalen" fotokopior i A3 på tjockt lite sepiatonat papper eller fota av dem), vad tycker ni?

Inga kommentarer: