måndag 11 januari 2010

Macro Monochrome - Blomma

Shit vad kul jag har haft ikväll, lekt med kameran :-)

Ett omöjligt uppdrag, egentligen, Macro Monchrome har temat "blomma" den här veckan, och jag har inte en enda blomma.

Jag har bara gröna växter, inget som blommar. Julblommorna har blommat ut så den enda krukväxt som kan tänkas blomma är orkidén och dess blommor har just vissnat ner (eller dött av draget i fönstret...). Kvar i krukan finns dock en kvist med fuskorkidé och det är så det ser ut just nu. Fuskamaryllis, fusklilja, fusktulpaner, fuskvitsippor (i nåt skåp fram tills i vår) och så en hel drös med fuskgerbera (eller vad det ska föreställa).

Det var den sistnämnda sorten som kändes mest fotogenisk och stod bäst/bekvämast till och jag valde en som var ljusgulbeige typ.

Men då har vi ju det här med ljus, eller bristen på. Eftersom det var macro = fota nära så hade blixten inte en chans att lysa upp bakgrunden, väggen blev svart, tills jag kom på snilleBLIXTEN, jaaaa, min fina Externa blixt! Så, första bilden är med ordinarie och övriga tre... hoppsan det blev visst fyra bilder istället för tre, men det kunde varit 21 :-) är tagna med externa blixten lite snett uppåt - så jag blundade och tryckte av, så jag inte skulle bli helt förblindad av blixten... Bilderna är som mina tidigare tagna i färg och sen omgjorda till svartvitt i Photoshop Elements 5.

Bild 1) Omgjord till sv via Förbättra - Konvertera till svartvitt - Dagstidning
Blomma svartvit 1
Bild 2) Omgjord till sv via Förbättra - Konvertera till svartvitt - Stad/fixering
Blomma svartvit 2
Bild 3) Omgjord till sv via Förbättra - Konvertera till svartvitt - Klar liggande
Blomma svartvit 3
Bild 4) Omgjord till sv via Förbättra - Konvertera till svartvitt - Stad/fixering
Blomma svartvit 4

Ok, det blev en extra bild, men... oj det fortsätter lite till :-) med ett par varianter till av den sista, som kom med för att jag hade lite svårt att välja sista bild.

Sista blomman naturell
Blomma naturell
Och inverterad, måste alltid testas :-)
Blomma inverterad

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Godmorgon.
Jag älskar den sista bilden bäst. Den inverterade. Vilken färg!
Ser att du fått nya kameran att jobba för dig och det är bra.
Måste lära mig våran kamera nu....
På riktigt!
Kramen Synnöve.

foto CHIP sa...

Jag har scrollat och scrollat upp och ner :) studerat bilderna riktigt noga. Det är så intressant med macrovärlden och hur den framstår under lika villkor. Kul att du testar så mycket :)
Det gillar jag också :)
Egentligen gillar jag när bakgrunden är mörk men samtidigt så syns ju inte strukturen på tyget på samma sätt som med externa blixten. Ljuset är nästan allt vid macrofotografering.
Genom att lägga fokus där du lagt det leder du blicken in mot blommans centrum på en av bilderna - super!
Ett härligt bidrag :)
Fortsätt testa och ha kul!

christina sa...

Visst är det kul att leka och experimentera! Det var en solnedgång på mina bilder. Ha det gott!

Birgitta sa...

Läckra bilder!

Ulrica sa...

Att leka med kameran är det roligaste som finns, och se - resultatet blev ju riktigt bra :)