söndag 9 augusti 2009

Mina kameror

(Det här är ett "mellanlägg", ett inlägg mellan gåta i en fototriss och dess facit. Mellanlägget är ett inlägg om mina kameror, gamla och nya, som nu uppdateras när det sker förändringar på kamerafronten).

Jag har alltid haft kamera i handväskan, även innan digitalkamera-eran, nån kompakt klickaochta-kamera. Våren 2003 bestämde jag mig för att skaffa min första digitalkamera, jag kartlade heeela digitalkameramarknaden för att hitta den ultimata :-) och jag blev supernöjd.

Jag måste ju erkänna att jag var liiiite skeptisk till tekniken, kunde det verkligen bli riktiga bilder med en digitalkamera?! Tänk om allt bara skulle bli suddigt? Jag tog en testbild på ett paket Marylandkakor, för att se om texten skulle gå att läsa, när jag sen tittade på bilden och insåg att även den pluttiga texten i tidningarna som låg under kakorna var fullt klart godkänd, då kunde jag pusta ut :-)

Kakpaket detalj, minitext som går att läsa
Här är då samlingen :-)

  • Minolta Dimâge Xt (2003), min första digitalkamera (bilder med filnamn PICT...)
  • Två specialfunktioner har den, kan fota i TIFF och kan användas som webkamera (har aldrig testat den funktionen)
  • Parkerad i bokhyllan sedan våren 2008 eftersom batteriet + reservbatteriet fulladdade tillsammans inte klarar att ta mer än ca 15-20 bilder

  • Minolta Dimâge Xt
  • Canon PowerShot A95 (2005), min ”stora” kamera som de flesta bilderna i bloggen är tagna med (bilder med filnamn IMG_...)
  • Kompaktkamera med manuella inställningar, en helt ny värld för mig i och med den här kameran, och vridbar skärm, väldigt användbart
  • Invigdes med ansvar för fotografering på vänners bröllop... och jag testade funktionerna på tunnelbanan på vägen dit... De visste att jag bara hade den lilla Minoltan så nya kameran blev en "bonus", jag använde båda för säkerhets skull
  • Parkerad i bokhyllan sedan december 2009 eftersom den börjat strula, ger gröna bilder emellanåt...

  • Canon PowerShot A95
  • Panasonic Lumix DMC-FX33 (2008), liten liten kamera som alltid är med i handväskan (bilder med filnamn P1...)
  • Har lite märklig funktion att man kan öka zoomen genom att ställa om till lägre pixelantal, och så finns en bredbildsinställning 16:9

  • Panasonic Lumix DMC-FX33

  • Canon PowerShot G11 (2009), min nya ”stora” kamera (bilder med filnamn IMG_... så det kommer att krocka med A95, måste lösas på nåt sätt)
  • Kompaktkamera med manuella inställningar och stor vridbar skärm, nåt jag inte kan vara utan
  • Jag har köpt till extern blixt, tror jag kan vara användbart, och kommer nog säkerligen också att köpa till telelins (eftersom jag ju hade siktet ganska inställt på en superzoom, som SX1 IS, men tyckte att S-serien började bli himlans stor och klumpig
  • Invigdes under nyårshelgen men jag hade dessvärre inte kläm på var inställningen för fyrverkeri var så jag fick mixtra med andra inställningar, som inte blev så bra, och så hade jag lekt en hel del med kameran så batteriet var slut lagom till tolvslaget mot 2010...
Canon PowerShot G11
Den som var tänkt att ersätta "stora" kameran A95 var Canon PowerShot SX1 IS, för att få superzoom, men SX-serien var lite större och klumpigare än S5 som jag ursprungligen hade tänkt, men den serien dog liksom ut. Och så hade SX1 en "lillebror" SX10, i stort sett samma kamera, något mindre skärm, men fortfarande stor, inte RAW och det hade SX1 som firmware. Kostade 2000 kr mindre... och verkade ge bättre bilder än SX1, och hade bättre optisk sökare. Så förvirrande.


Bilderna lånade från http://www.cyberphoto.se.


Inga kommentarer: