söndag 21 december 2014

Fototriss - Juldetaljer

Klart man dokumenterar sitt julfix :) och när man ändå håller på och fotar så kan man ju också passa på att delta i veckans Fototriss som har temat juldetaljer. En hel del saker var redan planerade att fotas men jag nappade också på förslaget att fota ett ljus. Men attans vad svårt det var! I princip oooomöjligt att fokusera på lågan. Och jag var för lat för att plocka fram stativ och greja med manuell fokus :)

Brinnande blockljus

Det första jag tänkte på till trissen var några av mina små julisar i köket. Efter lite velande mellan olika alternativ så gick några små figurer som föreställer... figurer :) med tomteluvor förlorande ur fajten och vinnare i valet att få bli trissmotiv blev Änglarna.

Julpynt söta änglar

Och så något som jag försökt mig på att fota flera gånger, min nya adventsbelysning, en "gran" med glashjärtan. Den är lite problematiskt att fota med en massa blänk från lysdioder och annat som speglas i fönstret, och att fokusera på glas. Hoppsan nu var jag ju så där slö igen :) Stativet stod faktiskt bakom ryggen, redo att användas, men det är typ antikt så det är väldigt krångligt att få till önskad höjd och framför allt stabilitet.

Glashjärta i adventsbelysning

10 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Jag tycker du har lyckats jättefint med sista bilden (ja hela trissen). Den blir helt klart min favoritbild! :)

Åke sa...

Trevligt att du ville vara med och visa upp ditt julfix. Jag älskar alla julens detaljer :) Snygga bilder du bjuder på :) Gid Jul 🎅

Benita sa...

Fin triss! Jag tycker också att din tredje bild är bäst och tror att den inte skulle vara lika bra om inte där fanns reflektioner av lysdioderna. God Jul! :)

Anonym sa...

Vilka söta änglar!!!!! Härligt trissat!

Vi i Kasperian sa...

Så fint det blev. :)
Inte alltid fel att vara lite lat, minsann :D
Berit E

cissi sa...

Så skönt att vara lite lat! Fina bilder fick du ju till ändå!! :)
God Jul

Eva Trillian sa...

Fina detaljer - sista bilden blev ju bra :) Skam den som ger sig!
God Jul!

Gammelsmurfen sa...

Tycker sista bilden är riktigt mysig :-)

Lindas Krypin sa...

Vilka fina änglar :-)

Freja sa...

Så fina detaljer! Ljuset ser så stillsamt juligt ut, änglarna är söta och den sista bilden, med hjärtat och alls reflekterande lampor blev härligt glittrigt. Hod jul!