söndag 21 mars 2010

Macro Monochrome - Krage

Macro Monochrome är superkul, och dagens tema måste ju vara helt unikt i fotobloggvärlden, "krage" :-) Jag orkade inte gå ner och gräva i förrådet, där jag har en 70-talsskjorta inköpt till nån maskerad, ni fattar att den har krage va? :-) Låååånga kragsnibbar och snirkligt mönster. Nej istället plockade jag fram en skjorta som väl i alla fall har någorlunda speciell krage.

Jag har använt lite olika metoder för att göra om bilderna till svartvitt, jag testar alltid olika metoder på varje bild och väljer det sätt som känns bäst för varje enskild bild. Den här gången har jag dessutom justerat vissa delar i bilderna genom att göra ljusare eller mörkare och det har jag gjort med en metod som jag beskriver i det här inlägget, måla med svart eller vitt helt enkelt...

Bild 1, omgjord till sv med justeringslager Övertoningskarta.

Krage detalj 1
Bild 2, omgjord till sv med Konvertera till svartvitt 'Dagstidning' och sen har jag ljusat upp knappen på kragen genom att måla med vitt.

Krage detalj 2
Bild 3, omgjord till sv med Konvertera till svartvitt 'Klar liggande' och målat med svart baktill på kragens utsida och på kragens insida till vänster för att göra mörkare + gjort knappen ljusare genom att måla med vitt. Och det går precis lika bra att göra på färgbilder.

Krage med ljusa o mörka delar justerade
Så här såg den ut innan jag målade med svart och vitt, med rejält sänkt opacitet både pensel och lagret jag målade på. Skillnaden syns bäst om man klickar upp förstoring av båda bilderna i separata fönster, det syns knappt direkt i inlägget eftersom ljuset faller olika upptill och nertill på skärmen.

Krage innan korrigering av ljusa o mörka delar

1 kommentar:

B i r g i t t a sa...

Väldigt intressant att läsa hur du har gjort och att få se de olika effekterna. Oftast gör jag också val efter varje bild.
Tack för ditt fina och informativa bidrag och välfotograferade krage :)