torsdag 27 augusti 2009

Helhet & Detalj, Detaljen

Jag var inte med i Helhet & Detalj förra veckan så nu tänkte jag att jag bara "måste" vara med i veckans. Men jisses vad svårt det var! Tema "detaljen", nåt fint som gömde sig i bilden.

Det är liksom så att jag oftast har koll på vad jag fotar så det brukar inte dyka upp några överraskningar. Men så kom jag till slut på att jag hade den här bilden, som jag tog för att det var ett lustigt hus, en gammal fabrik som numera är fik. Och i det här fallet var det faktiskt så att när jag tagit bilden såg att det fanns nåt speciellt och fint.

Tips, klicka upp förstoringar av bilderna så syns det bättre :-)

Gammal fabrik
Det jag såg var att räcket på trappan ju faktiskt var ett ord! "Cementgjuteriet", väldigt fina och krusidulliga bokstäver dessutom.
Fint räcke
Men att ta fram den här bilden blev ju som att sätta en snöboll i rullning :-) När jag granskade bilden nu så såg jag att det ju dessutom var väldigt fina fönster på tornet.
Torn med fina fönster
Och snöbollen rullar vidare... och jag hittar massa utsmyckning på skorstenen! (Det är nåt nät över, såg jag nu men inte då, så det ser lite skumt ut).
Dekorerad skorsten
Så nu har jag väl lärt mig att det faktiskt kan finnas överraskningar i bilderna :-)

9 kommentarer:

Nina Xi Fotoblogg sa...

Kul! Vart ju jättebra! Visst är det intressant att man upptäcker nya saker ju mer man kollar på sin bild!
Tack för din kommentar!

NatureFootstep sa...

vad häftigt. Det var nog omgångens bästa deltagande. :)

Frågan var väl egentligen bara var det var.

Anonym sa...

Vilket mysigt fik där i gamla fabriken som är så fint byggt.
Det var ju många fina detaljer där.

Natthälsningar
strömma

foto CHIP sa...

Du har precis visat på precis vad tankaen är med detta temat!!! Att gå på upptäcktsfärd i ett foto och finna dyrgripar. Vilka dyrgripar du fann! Ett enaståede hus :)
Kul att du är med!
ha en fin helg!

Anonym sa...

Fantastiskt många fina detaljer, är ju en riktig sagobyggnad.

Nilla sa...

Vilken upptäcksfärd. Tur du visade fler detaljer. För det fanns ju mycket fint att plocka ut.

NatureFootstep sa...

:) det var lika snyggt nu när jag kom tillbaka.

Bildverkstan....Det är inte nya teman varje dag. Det jag gör nu är att jag flyttar in det jag hade på Metro i våras. Jag vill ha allt samlat. Det blir ju lite som "tips o trix" när man vill gå tillbaka o kolla hur man gjorde.
Jag börjar med nya på fredag hade jag tänkt.

Maria Berg sa...

Gud så häftigt såg inte bokstäverna först och du har helt klart fångat temat rörelse, nog den bästa trissen som just fångade röröelse.
Två lingon klassar nu blev jag hungrig,

Skall till Stockholm imorgon, maila om du vill/kan träffas.

alltkangronska@gmail.com

Christina, Sweden sa...

Vilka fina detaljer du hittade i bilden! Vilket annorlunda räcke och vilka vackra detaljer högt däruppe. Tänk vad de kunde göra förr i tiden.....