torsdag 2 juli 2009

Helhet & Detalj, Glad överraskning

Helhet & Detalj denna vecka har ett lite klurigt tema, "glad överraskning" och som alltid underrubriken "upptäcka det lilla i det stora".

Jag måste faktiskt ha med två bidrag. Båda gav mig en överraskning, fotomässigt, inte i motivet i sig. Att jag måste ha med två är för att den för mig mest självklara bilden är ju så... Eeeeeh, det är en testbild! Och därför måste jag bara ha med en lite mer "riktig" bild också, en som föreställer nåt :-)

Jag rekommenderar att ni läser texterna, annars kan bilderna och detaljerna nog verka rätt obegripliga...

1) Ett kakpaket. Jodå. Det här var nämligen bland de första bilderna jag tog med min allra första digitalkamera, sommaren 2003, och jag måste här och nu erkänna att jag var nervös vad jag gett mig in på. Kunde det verkligen bli en bild, med lika bra kvalitet som med "filmkamera"? Kunde man se några detaljer?! Alltså skulle jag fota kakpaketet för att se om den lite mindre texten i vitt skulle gå att läsa. Riggat upp det snyggt med en påsklämma under ;-) för att få upp texten mot kameran.

Kakpaket
Den glada överraskningen bestod av att, javisst gick det att läsa texten på paketet, men också den pyttelilla texten på tv-tidningen som låg under! Jag kunde pusta ut :-) Digitalkamera var helt ok.

Kakpaket detalj, minitext som går att läsa
2) Ros på Öland, också sommaren 2003. En fin ros tyckte jag bara. Och tyckte det kom med för mycket bakgrund på de flesta bilderna, använde "tittögat" istället för displayen, och den visar alltid mindre än displayen. Och det där med Photoshop, och kunna beskära, var ett helt okänt fenomen :-)

Ros på Öland
Det var först förra året, när jag började blogga och såg alla fantastiska bilder hos alla och läste massa kommentarer som jag såg det. Suddig bakgrund. Sånt hade jag inte en tanke på förut, nu är jag nästan beroende ;-) Har inte fattat hur det gick till, med min rackarns lilla kamera :-)

Ros detalj, suddig bakgrund

Länk till veckans veckans Helhet & Detalj / Torsdagstema.

5 kommentarer:

NatureFootstep/Bildverkstan sa...

ja, det är ju fullt läsbart. Det här digtala har ju fakiskt öppnat en helt ny värld. och lite bildbehandling är inte helt fel.

Jag har en annan blog där jag leker lite med sådant om du är intresserad. Försökte få igång en utmaning på det, men intresset var rät svalt så här på sommaren. Ger dig länken dit. :)

Anonym sa...

Vad kul att vi fick se tv-programmet - år 2003 också :))
Det är nog min favoritbild.

Visst är det fantastiskt med digitalkameran och allt som hör till och roligt är det dessutom.

Sussa sa...

Fantastiskt "fenomen" den där digitalkameran.
O möjligheten att kunna trycka av i tid o tid! Perfekt när man har hundar att fota dessutom :-)

ღ Fotorutan ...ღ sa...

Hur klarade man sig förr då dessa fantastiska kamror inte fanns?
Toppen bra bilder kul med lite info oxå.

Tack för kommentaren hos mig.
Ha de gott!

foto CHIP sa...

Vilka härliga glada överraskningar du fått tack vare kameran :)
Bra valt bidrag!