söndag 1 mars 2009

Fototriss, Bokstaven F eller T

Veckans Fototriss har ett ganska så öppet tema, "bokstaven F eller T", och så är det för ovanlighetens skull en tävling, om man lägger in sitt bidrag idag innan kl 23.00.

Ibland är trissen svår och/eller tidskrävande, då hoppar jag över om jag inte har tid men idag var det så öppet (enkelt) så jag i stället valde att "krångla till det" lite, la till ett extra tema. Jag har valt bokstaven T och bilderna jämför dessutom något, eftersom jag av en slump kom på att min första bild faktiskt var sån, och då ville jag försöka fortsätta med det i hela trissen.

Bild 1. Ganska rejält överblommade Tulpaner. Bilden har jag använt i min Pyssla o Syssla-blogg och hade tänkt lägga den även här, som en extrabild till veckans Fredagsfärger (rosa och grön). När jag då kikade på den igen så insåg jag att Tulpanerna faktiskt var ganska lika mönstret i Tyget (duken).

Mycket utslagen tulpan
Bild 2. Igår köpte jag en stor Tändsticksask, för att planera för lite pyssel, och eftersom jag börjat tänka på jämförelser så kom jag på att jag också hade en jättejättegammal minivariant av Solstickans Tändsticksask.

Solstickan
Bild 3. Jag använder inte mjölk i te eller kaffe men jag hade införskaffat ett par små Tetror för att fota och det tog ju inte många sekunder att komma på att jag ju även har Tepåsar med samma form.


Mini-mjölktetror o pyramidtepåse
Kika här för att se fler bidrag i veckans Fototriss.

P.S. Jag kunde inte låta bli... så jag gjorde en inverterad variant av tetrorna också :-) D.S.


19 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hallå på dig.
Länge sen nu.
Men nu kommer jag igång igen.

Fina trissbilder.
Gillar alla bilderna.
Men sista på småtetrorna är min klara favorit.
Kram Synne.

Anonym sa...

Den gamla tändsticksasken blir min favvo hos dig! En riktigt klurig triss.
Kramen, Maria

Ida sa...

Härliga bilder! ettan får bli min favorit för den känns så vårig, trots överblommningen :) Kardemummasmak på mjölken var nåt nytt! kan tänka mig att prova till kaffet :)

Anonym sa...

Bilden på tulpanen blir min favorit.
Ha en skön eftermiddag / kväll! Kramis

Anonym sa...

Va F....nu blir jag trött, här sitter jag och gör en superbra kommentar och sen bara försvinner allt, moooooooorrrrrrr!

Gillar dina bilder jättemycket, tändsticksasken är min favvo. Gammalt möter nytt....

Att komma på det där med tetroran är ju super och det är smart men Monkan är ju smart....

Och dina Hötorgstulpaner har jag kommenterat innan....nja, vad säger vi om dom??? Det var vackra i hela en dag eller vad var det?

Kram och ha det så gott!

Maria Berg sa...

WOW - genom tänkt och välarbetet!
Gillar verkligen iden att du jämför saker i alla bilder och fått ihop det med T.
Sedan går duken igen i sista bilden så det liksom hänger ihop ännu mer.
Mycket fyndig - tycker jag om, du får min röst idag.

/MB

Jah Hollis sa...

Hade det handlat om bokstaven U hade du ändå kunnat ha med tändstickorna och tetrorna. Båda är ju kända svenska uppfinningar, men det visste du väl redan? :-)

Jo sa...

Fina bilder! Den sista gillade jag särskilt mkt! :)

annalarssonphotography sa...

Tändsticksaskarna blir favoriten hos dig! :)

Ha en fin kväll och kika gärna in hos mig!

Ninni sa...

Min favorit är den inverterade bilden! Vad snygga de blev tetrorna! Men annars gillar jag också tulpanen på den fina duken, den känns så fräsch.
Må så gott!

Unknown sa...

Dina små tetror är söta. Och dina finurliga texter är roliga. Favoriten är tändsticksaskarna.

SysterLilli sa...

Vilken genomtänkt och kreativ triss. Helt underbara bilder och favoriten blir tändsticksaskarna. Jättefina! :)

Anonym sa...

men tack snälla, vad glad jag blir :)
Å dina bilder är precis lika underbara som vanligt dom, kan inte ens säga vilken jag gillar mest, lovely! :)

Veronica sa...

Wow, jag tror du vet vad jag kommer att välja för bild här. Klockren vinnare för mig är ju tändsticksasken =)

Anonym sa...

Den gamla tändsticksasken är ju bara hur charmig som helst

Anonym sa...

Kul bilder!!
Du har en utmaning att hämta hos mig om du är sugen :)

Veronica sa...

Hej!

Tack för kommentaren inne på min triss.
Wow, supersnygg och kreativ triss av dig och tändsticksasken blir min absoluta favorit. fast det var svårt att välja :)

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Småtetrorna var vekligen söta :o)

En bra triss i T med tulpisar, tändsticksask och tetror.

vigfus sa...

Kan inte säga så mycket om den stora asken, men den lilla är så underbart rustik. :) Nice.