söndag 3 augusti 2008

Temavecka mönster, Flätad Fredag

Jag vill börja dagens inlägg med att tacka Karin för den superroliga temaveckan!!! Den har fått mig att se mitt hem och omvärlden med nya ögon :-)

När jag skulle steka plättar i onsdags - aha Prickigt plättjärn! När jag tittade ut genom mitt fönster igår - aha Rutigt! (spröjsat).

Sen vill jag tacka alla andra trevliga bloggare som skrivit snälla kommentarer till mina inlägg/bidrag, och för att ni delat med er av era egna bilder och tolkningar!

När jag såg temat Flätad Fredag så tänkte jag "Va, flätat, korg&rotting eller? Sånt har jag ju inget av. Ok, jag har en ful flätad nyckelring. Kuuul".

Så här är den, the Nyckelring. För ett par år sen så skulle jag testa om jag fortfarande kunde göra sån där vad-det-nu-heter som man brukade göra med färgglada plastband. Jag tog vad jag hade till hands, ett vanligt svart tygband. Inte blev det vackert (jag har limmat på ändarna), men jag kunde :-)


När jag letade fram min blommiga gryta kom jag på att jag ju i samma skåp hade en brödkorg som jag köpte en gång för att göra korgbröd. Det har jag aldrig gjort, korgen har bara legat i kastrullskåpet i åratal...


Sen kom jag på att jag faktiskt hade en grej till och var rätt nöjd, från en grej till tre! (Klart, jag har ju flätade skärp och hårspännen t.ex men jag ville ha inredningsanknytning). Det här är ett grytunderlägg från Lagerhaus som är bra att lägga mellan spisplatta och kastrull för lite eftervärme. (Obs! Den är bränd, inte smutsig!).



Så på onsdan när jag skulle somna kom jag på det mest flätade jag har som jag fotat för ett tag sen, en superbra idé! Nästa morron hade jag glömt vad det var och gick och grämde mig hela torsdan men till slut på kvällen så kom jag på det igen. Duken.

Den här duken gjorde jag nångång i gymnasiet och jag kommer ihåg att jag tröttnade på att göra alla de där "fingrarna" så jag la den åt sidan ett tag. När jag sen började igen så märkte jag efter ett tag att jag virkat lösare än tidigare så det blev helt ojämnt när jag flätade, bara att repa upp och göra om...


Som vanligt kan ni hitta fler tolkningar på temat genom att gå in på Ellas inspiration. Om ni skulle råkat missa det så vill jag också tipsa om Tankebubblor där Nilla i sina inlägg länkar till liknande temavecka som hon hade 2006.

Jag vill nog avsluta med lite fler tack. Till Digitalkamerauppfinnarna och "www" som gjort det här möjligt och Photoshop som gör det ännu roligare :-)

Stor kram och trevlig helg till alla bloggare!

Inga kommentarer: